Ponad 15 tys. uczniów wzięło udział w lekcjach szkolnych dotyczących prądu elektrycznego, które sami przygotowali. W nagrodę najbardziej pomysłowych wiosną z dwudniową wizytą odwiedzi mobilne centrum nauki „Planeta Energii”, w którym dzieci będą sterować elektrownią wiatrową, dowiedzą się jak wytworzyć prąd z cytryny i dlaczego elektryzują się włosy na głowie.
Udział w konkursie to okazja do przeprowadzenia atrakcyjnych i nieszablonowych zajęć. Skorzystali z niej licznie kreatywni nauczyciele, pod okiem których powstały niecodzienne projekty. Uczniowie z Płocka przygotowali wystawę żarówek, quiz o elektrośmieciach oraz prezentację o alternatywnych źródłach energii. W suwalskiej szkole dzieci konstruowały wiatraki ze specjalnych zestawów klocków Lego, a następnie opowiadały o tym w lokalnym radiu. Lekcje robotyki ze studentami politechniki poznańskiej, próby wytworzenia burzy i teatrzyk „Dobre rady prądu elektrycznego” przeprowadziła klasa w szkole w Koziegłowach. Dzieci ze szkoły w Lesznie zaprojektowały żyrandole – powstała Lampa Świata autorstwa chłopców i Lampa Przyjaźni w wykonaniu dziewczynek. To tylko kilka przykładów kreatywnych działań realizowanych przez zwycięskie klasy.
– Nawet najmłodszych uczniów można zainteresować trudnymi tematami i naukami ścisłymi, o ile są im one podane w przystępny sposób. Prąd elektryczny, urządzenia elektryczne towarzyszą każdemu z nas, w tym także naszym dzieciom, na każdym kroku. Czy możemy zatem pozwolić sobie na to, by najmłodsi nie mieli wiedzy o ich działaniu i bezpiecznym użytkowaniu? W „Planecie Energii” uczymy przez zabawę i bawimy się ucząc. A nauczyciele potwierdzają, że sposób w jaki to robimy jest skuteczny – mówi Tomasz Rożek, fizyk, popularyzator nauki i ambasador programu „Planeta Energii”.
Miasteczko, w którym włosy stają na głowie
W miasteczku „Planeta Energii”, które odwiedzi zwycięzców, dzieci zobaczą kosmiczny Energobus – laboratorium na kółkach, fascynujące eksperymenty i doświadczenia, film 3D oraz wezmą udział w multimedialnych zabawach i quizach z nagrodami. Będą mogły odwiedzić „Świat wtyczek elektrycznych”, gdzie poznaje się wtyczki z całego świata czy przejść labirynt elektryczny. W miasteczku dzieci znajdą także mnóstwo niecodziennych eksponatów, takich jak m.in. kula plazmowa (która pokazuje widowiskowe efekty wywoływane przez wysokie napięcie), induktor Ruhmkorffa (który generuje miniaturowe „pioruny”) czy maszyna elektrostatyczna (elektryzują się od niej włosy). Miasteczko mogą odwiedzać nie tylko laureaci konkursu, ale wszyscy mieszkańcy. Szczególnie gorąco Grupa Energa zaprasza dzieci, dla których przygotowała najwięcej atrakcji.
Nietypowo o energii
Nauczyciele klas I-III, którzy przeprowadzają z dziećmi lekcje szkolne na temat energii elektrycznej, pracują w oparciu o program i materiały przygotowane przez Grupę Energa. Na ich podstawie w szkołach prowadzone są nietypowe zajęcia, inspirowane tematem energii elektrycznej, a dzieci poprzez doświadczenia i zabawę zdobywają wiedzę.
- Scenariusze zajęć, które otrzymujemy w ramach konkursu od Grupy Energa zachęcają dzieci do kreatywności, pobudzają ich wyobraźnię. Jako pedagog bardzo cenię działania pozbawione schematycznego myślenia. To wyzwala w moich uczniach niespożyte pokłady energii do wspólnej pracy i nauki – mówi pani Zofia Cieślakowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 6 Kwidzynie, która dwukrotnie znalazła się wśród laureatów konkursu.
11 zwycięskich klas zostanie nagrodzonych dwudniową wizytą mobilnego centrum nauki „Planeta Energii”. Dodatkowo klasy otrzymują laptopa z oprogramowaniem i zestaw edukacyjnych klocków Lego. Uczniowie 50 wyróżnionych klas otrzymają edukacyjne upominki, a wszyscy uczestnicy pamiątkowe dyplomy.
Mobilne centrum nauki pełne energetycznych atrakcji odwiedzi 10 miast:
- Białogard – dzięki uczniom z klasy I A i Pani Dorocie Galińskiej ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Tychowie,
- Czerwionkę-Leszczyny – dzięki uczniom z klasy II B i Pani Monice Biesiadzie ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Stanisława Moniuszki,
- Gdańsk – dzięki uczniom z klasy II E i Pani Ewelinie Rafaląt ze Szkoły Podstawowej nr 47 im. Kaszubskiej Brygady Wojsk Ochrony Pograniczna,
- Giżycko – dzięki uczniom z klasy III i Pani Jolancie Książkiewicz ze Szkoły Podstawowej w Rydzewie,
- Iławę – dzięki dzieciom klas I B i I G i Pani Annie Zdziebłowskiej oraz Pani Katarzynie Prus z Publicznej Sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Suszu,
- Kartuzy – dzięki uczniom z klasy II i Pani Małgorzacie Szadkowskiej ze Szkoły Podstawowej w Kolonii,
- Koziegłowy – dzięki uczniom z klasy II E i Pani Annie Sęczkowskiej ze Szkoły Podstawowej im. gen. Stefana Roweckiego „Grota”,
- Leszno – dzięki uczniom z klasy II C i Pani Annie Dratwińskiej ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej,
- Płock – dzięki uczniom z klasy III F i Pani Marcie Przybylskiej ze Szkoły Podstawowej nr 21,
- Suwałki – dzięki uczniom z klasy II E i Pani Dorocie Cyran ze Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi.
Miasteczko „Planeta Energii” wyruszy w podróż po Polsce już w kwietniu. Szczegółowe informacje dotyczące zwycięzców, wyróżnionych oraz trasy mobilnego centrum można znaleźć na stronie planetaenergii.pl
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://wycieczki.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/z-pomyslem-o-pradzie-konkurs-planeta-energii-rozstrzygniety